Tanie opony - Kupno nowych opon ONLINE

Zawsze mamy dobre ceny na opony najwyższej jakości z większości producentów.





Nie wiem, jaki rozmiar nosisz?

Przewodnik - wszystko o oponach

Informacje o oponach

Opony wydają się podobne, ale wystarczy przyjrzeć się bliżej, aby zauważyć szybki rozwój w dziedzinie technologii i wzornictwa charakteryzujący współczesne opony. Nowoczesne modele opon oferują dużo wyższy komfort jazdy od tych będących na rynku od dziesięciu czy pięciu lat, a nawet od zaledwie roku.

Dzisiejsze zaawansowane technologicznie opony składają się nawet z 200 różnych materiałów. Ostatnimi czasy, również wzór opony stał się istotniejszy dla klientów. Producenci robią co w ich mocy, aby wprowadzić na rynek nowe opony letnie i zimowe z najlepszym jakościowo projektem.

Opony radialne i diagonalne

Dzisiejszy rynek opon składa się głównie z opon radialnych. Opona radialna została wprowadzona na rynek w 1946 roku i okazała się sukcesem; wcześniej stosowane były tak zwane opony diagonalne. Różnica między oponami radialnymi i diagonalnymi polega na różnym rozmieszczeniu włókien i kierunku toczenia. W oponach diagonalnych, zostały one umieszczone ukośnie w stosunku do kierunku toczenia, podczas gdy w oponach radialnych włókna są umieszczone promieniowo w stosunku do kierunku toczenia. Ten progres znacząco ulepszył właściwości opon i obecnie sprzedaje się praktycznie tylko opony radialne.

Struktura opony

Chociaż opony różnią się charakterystyką, to w zasadzie mają mniej więcej taką samą strukturę:

  • Kształt włókien. Zazwyczaj składa się z jednej lub dwóch warstw i jest połączony kilkoma powłokami gumy.

  • Opasanie to warstwa drutów stalowych lub włókien, które zwiększają stabilność opony.

  • Drutówka składa się z wiązek drutów stalowych i działa jako uszczelnienie pomiędzy oponą a felgą.

  • Bieżnik składa się z kombinacji naturalnego i syntetycznego ogumienia. Guma użyta w oponach oraz kształt bieżnika określa jak opona powinna być użytkowana. Może to dotyczyć na przykład stabilności trakcji, drenażu i możliwości hamulcowych.

Bieżnik

Kształt bieżnika jest kluczowy dla specyficznych właściwości opony. Kształt bieżnika wpływa między innymi na przyczepność do nawierzchni drogi, wytrzymałość, styl jazdy i drenaż wody. Wpływa także na komfort jazdy, poziom hałasu i zużycie paliwa. Kształty bieżnika dzielimy na cztery kategorie:

  1. Standardowy Opony te mają takie same właściwości bez względu na to jak są zamontowane.

  2. Asymetryczny Bieżnik opony asymetrycznej jest podzielony na dwie lub więcej części, oznacza to, że jedna flanka powinna być zwrócona na zewnątrz, a druga do wewnątrz. Opony asymetryczne posiadają oznaczenia strony wewnętrznej i zewnętrznej.

  3. Kierunkowe kształty bieżników W oponie z kierunkowym bieżnikiem jest on zwrócony w kierunku toczenia dla lepszego drenażu wody przy wysokich prędkościach. Takie opony są oznaczone strzałkami wskazującymi kierunek toczenia.

  4. Niektóre opony są zarówno asymetryczne jak i kierunkowe. W tym przypadku dzielą się na lewostronne i prawostronne.

Podłużny kształt bieżnika

Podłużny kształt w oponie wpływa na stabilność kierunkową i jej zdolność do odprowadzania wody. Wpływa także na impakt i poziom hałasu.

Poprzeczny kształt bieżnika

Poprzeczny lub bezkierunkowy kształt bieżnika wpływa na efektywność jazdy i hamowania. Opony tego rodzaju lepiej odprowadzają wodę, ale kosztują nieco więcej.

Lamelki

Lamelki to małe szczeliny w kostkach bieżnika opony. Mają pozytywny wpływ na prowadzenie pojazdu i skuteczność hamowania, ale pogarszają stabilność jazdy. Dobrze umieszczone lamelki poprawiają wytrzymałość i zmniejszają poziom hałasu generowany przez oponę.

Oznaczenia na oponie

  1. Producent i nazwy produktów

  2. Rozmiar opony. Przykład: 195/65 R15. Pierwsza cyfra 195 oznacza szerokość najszerszej części opony w mm. Druga liczba, 65, odpowiada wysokości opony określonej jako procent szerokości. Następny liczba, 15, to średnica felgi, a R w oznacza oponę Radialną.

  3. Oznaczenia prędkości. Jest to zalecana maksymalna prędkość dla opony o której mowa.

  4. Indeks nośności. Ta liczba wskazuje maksymalne obciążenie, które opona może wytrzymać.

  5. Numer seryjny oraz data produkcji. Przykład: 3502. Opona wyprodukowana została w 35 tygodniu roku 2002.

Inne oznaczenia

M&S oznacza Błoto & Śnieg. Takie symbole na oponie oznaczają, że została wyprodukowana do jazdy w warunkach zimowych. Opony oznaczone jako M&S nie zawsze są zatwierdzone jako opony zimowe, dlatego należy to dokładnie sprawdzić. XL, EL oznacza Dodatkową nośność i wskazuje, że opona wytrzyma większe obciążenia mając wyższe ciśnienie.

Indeks nośności i prędkości

Indeks nośności i prędkości opony podawany jest razem z wymiarami. Kliknij na indeks nośności lub indeks prędkości, aby uzyskać informacje o tym, co one oznaczają na twoich oponach.

195/65 R15 91H

Takie oznaczenie opon informuje o szerokości, wysokości, rozmiarze felgi, a także o maksymalnym obciążeniu jakie opona może wytrzymać. W tym przypadku numer 91 informuje o maksymalnej wadze. Litera H oznacza maksymalną prędkość jazdy, do której opona jest przystosowana. Oznaczenia te są szczegółowo opisane w naszym przewodniku dotyczącym indeksu prędkości i nośności.

Opony zimowe

Zmień opony przed zimą!

Opony zimowe mogą posiadać kolce; opony bez kolców nazywane są też oponami z agresywnym bieżnikiem. Opony zimowe w twoim samochodzie powinny posiadać oznaczenia M + S, MS, M & S, MS, MS lub Mud and Snow (ang. błoto i śnieg) - te i wszystkie podobne warianty oznaczają to samo.

Niektóre opony dostępne na rynku są oznaczone symbolami M i S nie będąc przeznaczonymi do użytkowania zimą, na przykład opony z wysokim bieżnikiem typu SUV przeznaczonej dla jeepów i pojazdów z napędem 4x4. Niedozwolone jest montowanie zarówno opon z kolcami jak i bez na tym samym pojeździe w czasie zimowych warunków drogowych.

Głębokość bieżnika na oponach zimowych

W okresie, w którym opony zimowe są używane bieżnik powinien wynosić co najmniej 3 mm. Dotyczy to również opon przyczepy holowanej w okresie zimowym. Najlepiej jednak, aby głębokość bieżnika była większa.

Zimowe warunki drogowe

Warunki zimowe są określane przez obecność na drodze lodu, śniegu, gołoledzi lub błota pośniegowego.

Opony z kolcami czy opony bez kolców?

Różne opony zimowe posiadają różne właściwości. Przy wyborze opon należy uwzględnić aktualne warunki panujące na drodze w miejscu, gdzie planujesz jechać, i wybrać opony najlepiej dostosowane do tych warunków. Opony zimowe mogą być zarówno z kolcami jak i bez kolców, nazywane są wymiennie oponami nabijanymi i oponami o agresywnym bieżniku.

Opony z kolcami zapewniają lepszą przyczepność na oblodzonych nawierzchniach, natomiast na drogach ośnieżonych opony bez kolców zapewniają najlepszą przyczepność. Na twardo ubitym śniegu zalety opon zimowych z kolcami oraz bez są porównywalne. Opona letnia nie jest alternatywą dla opony z agresywnym bieżnikiem, ponieważ związki gumy w oponach letnich nie są przystosowane do niskich temperatur i dlatego twardnieją podczas zimy. Z drugiej strony, to samo dotyczy opon z agresywnym bieżnikiem używanych latem. Mieszanka gumy w oponach bez kolców jest przystosowana do warunków zimowych.

Różnica pomiędzy przyczepnością opon nabijanych i o agresywnym bieżniku znacznie się zmniejszyła wraz z rozwojem technologii; dzisiaj istnieje kilka opon o agresywnym bieżniku posiadających takie same cechy jak opony z kolcami. Najważniejszym podczas zimy jest dostosowanie stylu jazdy i prędkości do warunków panujących na drodze po której się poruszasz.

Używanie opon zimowych latem

Można używać opon z kolcami w okresie letnim, ale nie jest to oczywiście zalecane. Opony zimowe są przeznaczone do użytku w czasie głębokiej zimy, a zatem są wykonane z bardziej miękkiej mieszanki gumy, niż opony letnie. Bezpieczniej jest używać opon letnich do jazdy w wysokich temperaturach. Ze względu na miękką mieszankę gumy, opony zimowe zużywają się nadzwyczaj szybko podczas stosowania w miesiącach letnich.

Zmiana rozmiaru opon / felg

Zmiana na inny rozmiar, który nie jest przeznaczony dla twojego samochodu może być ryzykowna. Ogólne zasady podczas zmiany rozmiaru są następujące:

  • Opony i felgi powinny mieć luz dla zmaksymalizowania użyteczności zawieszenia i sterowności.

  • Opony i felgi chronione są przez błotnik pojazdu.

  • Prędkościomierz wskazuje prawidłowe odczyty, również po zmianie.

  • Zmiana opon i felg nie ma negatywnego wpływu na sterowność podczas jazdy, pod względem na przykład zdolności hamowania czy aquaplaningu.

Jednak wymiary opon i felg powinny być zawsze dopasowane do maksymalnego obciążenia osi i prędkości pojazdu.

Starzenie się opon

Opony zwykle się nie starzeją przed pierwszym użyciem. Właściwe przechowywanie opon ma pozytywny wpływ na starzenie, natomiast nieprawidłowe przechowywanie skraca żywotność opony. Wykazano, że opona odpowiednio składowane funkcjonują prawidłowo od 3 do 5 lat. Normalny proces starzenia zaczyna się momencie pierwszego użycia, a kiedy opony są używane przez 5-6 lat należy przeprowadzić dokładną inspekcję i je wymienić jeśli zauważymy pęknięcia lub uszkodzenia, nawet jeśli nadal mają odpowiednią głębokość bieżnika.

Opony bieżnikowane

Opona bieżnikowana jest wykonana z zużytej wcześniej opony. Gdy używamy opony bieżnik systematycznie się wyciera. Jeśli rama opony jest nienaruszona, to bieżnikowanie oznacza nałożenie warstwy nowego bieżnika i pozwala na ponowne używanie opony. Technika bieżnikowania opon jest stosowana od wielu lat. Bieżnikowanie opon jest zarówno dobre dla środowiska, jak i twojego portfela. Bieżnikowanie pozwala na ponowne użycie materiałów wykorzystanych do produkcji oraz oszczędza energię, zasoby naturalne i pieniądze. Tylko jedna trzecia surowców potrzebnych do produkcji nowej opony jest używana przy bieżnikowaniu, zapewniając niższą cenę dla ciebie jako odbiorcy. W naszym sklepie można znaleźć opony bieżnikowane od dostawców takich jak WinterTact i AGI.

Wykorzystaj swoje opony w pełni

Ważne jest odpowiednie dbanie o swoje nowo zakupione opony, po części w celu zminimalizowania zużycia, ale także, aby zmniejszyć ryzyko wypadku. Zużyte opony są poważnym zagrożeniem podczas jazdy i jedną z głównych przyczyn wypadków. Poprzez regularne sprawdzenie opon można zyskać kilka dodatkowych lat żywotności oraz zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas jazdy.

Ciśnienie powietrza

Regularnie sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponach. Zaleca się, by sprawdzać ciśnienie powietrza co najmniej raz w miesiącu. Ciśnienie w oponach utrzymuje ciężar pojazdu, a tym samym wpływa na prowadzenie samochodu. Brak prawidłowego ciśnienia w oponach wpływa negatywnie na prowadzenie pojazdu, a także zwiększa zużycie opon. Ciśnienie w oponach powinno być zawsze sprawdzane, gdy są zimne.

Głębokość bieżnika

Również regularnie sprawdzaj głębokość bieżnika opon. Wskaźniki zużycia w postaci małych guzków są widoczne wewnątrz bieżnika. Opony nie powinny być używane, gdy bieżnik przekroczy wskaźnik (1,6 mm). Podczas zimy, minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 3 mm. Z opon letnich można korzystać do granicznego zużycia bieżnika, ale zaleca się je wymienić przed osiągnięciem limitu.

Unikaj obijania

Unikaj najeżdżania na krawężniki w celu uniknięcia obijania. Opony i felgi, a także inne istotne części samochodu mogą z oczywistych przyczyn ulec uszkodzeniu. Obijanie może mieć wpływ na zbieżność kół w samochodzie, co prowadzi do nierównomiernego zużycia opon. Uszkodzenia powstałe w wyniku obijania nie muszą być widoczne od razu, ale mogą doprowadzić do wypadku podczas jazdy w przyszłości.

Zamiana opon z przednich i tylne

Zużywanie się bieżnika opony przedniej i tylnej nie jest równe. Ich regularna zamiana jest wskazana. To zrównoważy zużycie wszystkich opon. Pamiętaj, aby najlepsze opony zakładać z tyłu.

Sprawdzanie zbieżności kół

Bardzo ważnym jest właściwe ustawienie zbieżności kół. Nieprawidłowo ustawiona zbieżność wpływa na prowadzenie samochodu i powoduje nierównomierne zużycie opon. Regularne sprawdzanie zbieżności pozwala uniknąć nierównego czy większego zużycia opon.

Źródło

Skandynawska Organizacja opon i felg